Patiënt aanmelden

Hoe en waar kan ik mijn patiënt aanmelden/verwijzen? 

U kunt uw patiënt verwijzen via: 

  • Digitaal: Zorgdomein / Ksyos / Edifact
  • Telefonisch: 020 590 55 55 of 088 505 12 02 
  • Fax: 020 590 55 90 

Verwijsbrief 

Voor de aanmelding is altijd een verwijsbrief nodig. Het eenvoudigst kunt u de aanmelding via Zorgdomein (of Ksyos / Edifact) laten verlopen. 

Beschikt u  hier niet over, dan kunt u hier een verwijsbrief downloaden. Het is de bedoeling dat u: 

  • de verwijsbrief eerst opslaat en digitaal in Word invult 
  • de verwijsbrief daarna uitprint en uw stempel en handtekening toevoegt  
  • de verwijsbrief vervolgens faxt; In verband met de privacy van uw patiënt, wijzen wij u op de risico’s van het gebruik van onbeveiligde  mailomgevingen 
  • Veilig mailen van verwijsbrieven kan via ZorgMail. We zijn dan te vinden onder het emailadres arkincaa@ringamsterdam.nl.
  • In het formulier vindt u diverse grijze velden die ingevuld moeten worden om de verwijzing zo snel mogelijk te kunnen verwerken. Let op: in de verwijsbrief vindt u ook een drop down veld bij “Functie”. 

Wij nemen na de aanmelding contact op met uw patiënt om een afspraak te maken. 

Centrale Aanmelding Arkin (CAA)

U kunt iedere werkdag bij Centrale Aanmelding Arkin terecht voor aanmelden, collegiaal overleg en overige vragen. Het team bestaat uit ervaren behandelaren en administratieve medewerkers die ervoor zorgen dat aanmeldingen inhoudelijk worden beoordeeld en verwerkt. Zij regelen dat patiënten zo spoedig mogelijk en op de juiste plek een afspraak voor een intake ontvangen.

  • T 020 590 55 55 (maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur)
  • E aanmelden@arkin.nl

ZorgDomein

Voor een snelle verwerking van uw verwijzing verzoeken wij u digitaal via ZorgDomein te verwijzen. Binnen ZorgDomein vindt u informatie over de actuele toegangstijd, behandelmogelijkheden en locaties. Vanuit het Huisartsen Informatiesysteem (HIS) wordt de relevante informatie automatisch in de verwijsbrief in ZorgDomein geplaatst en digitaal verzonden. U kunt ook bijlagen meesturen.

Er zijn geen kosten verbonden aan het gebruik van ZorgDomein, behoudens eventuele benodigde updates van uw HIS- of ASP leverancier. U kunt zich aanmelden via www.zorgdomein.nl.

Wachttijden in de GGz

In de gehele GGZ en ook bij een aantal onderdelen van Arkin lopen de wachttijden op.

Te lange wachttijden hebben allerlei ongewenste effecten op zowel patiënt en zijn omgeving als verwijzer en ggz-behandelaar. Om de wachttijden zo snel mogelijk weg te nemen worden zowel op landelijk, regionaal als op instellingsniveau de oorzaken van de wachttijden onderzocht. Enkele oorzaken van het oplopen van de wachttijden bij Arkin zijn:

  • Het aantal beschikbare behandelaren en personeelskrapte in de zorg
  • Toename van complexiteit en intensiteit van de zorgvraag o.a. door ambulantisering.

Uiteraard doen we er alles aan de wachttijden zo kort mogelijk te houden.
Per onderdeel heeft Arkin in kaart gebracht wat de oorzaken zijn en wat we kunnen beïnvloeden. Zo willen we onze GZ-psychologen opleiding uitbreiden en zetten we al langere tijd in op ‘gepast gebruik’ om niet langer te behandelen dan nodig. Verder passen we onze interne processen aan en zijn we in gesprek met de zorgverzekeraars.

Klik hier voor de actuele gemiddelde wachttijden. Daarnaast vind u de wachttijden op de websites van onze onderdelen en op zorgdomein.